25 czerwca 2011

Stanisławów


Stanisławów, okres międzywojenny




Początkowo fotografia była dla mnie zagadką. Napis z tyłu niewiele wyjaśniał: "Pamiątka z VII kl szk. im.K.Hoffmanowej, ul.Szopena."
Jak zwykle pomocny okazał się internet i wyszukiwarka. Oczywiście szkół, których patronem jest K.Hoffmanowa jest w Polsce nie mało, jednak takiej która przy okazji znajdowałaby się przy ulicy Szopena okazało się że nie ma. Nie ma teraz, ale była przed wojną i dowiedziałem się o tym dzięki stronie : http://stanislawow.net/ulice/przewodnik.htm
Na niej znalazłem informację dotyczącą Stanisławowa z lat 1937-1939:
Schroniska noclegowe szkolne: Szkoła żeńska im.Hoffmanowej - ul.Szopena (20 łóżek)
Również na tej stronie znalazłem informację, że w 1939 roku w Stanisławowie było 12 szkół powszechnych polskich, 4 licea i gimnazja państwowe, 2 prywatne - żeńskie, gimnazjum kupieckie, prywatna szkoła handlowa i szkoła przemysłu drzewnego. Poza wymienionymi w mieście funkcjonowały szkoły ukraińskie, niemieckie i żydowskie.
Obecnie Stanisławów nosi nazwę Iwano-Frankowsk i znajduję się na terytorium Ukrainy.


Niezależnie od informacji znalezionych w internecie, to broda tego nauczyciela jednoznacznie wskazuje na jego wschodnią proweniencje :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Postaw mi kawę na buycoffee.to