21 maja 2011

Inauguracja

Udało się wreszcie wykonać projekt graficzny strony i z satysfakcją mogę wstawić pierwsze zdjęcie. Wypadałoby też coś napisać z tej okazji. W tej sytuacji przychodzi mi do głowy występ znanego "historyka sztuki" Jasia Fasoli. Parafrazując jego wystąpienie, cóż ja mogę napisać o zamieszczonym zdjęciu ? Ano to, że jest ono małe, w kolorze sepii i przedstawia stojące i siedzące postacie. Zapomniałem o bardzo ważnym elemencie fotografii nauczycielce znajdującej się centralnie.



Fotografia przedstawia klasę 7 szkoły powszechnej im. Wszystkich Świętych w Poznaniu rocznik 1926.
Na moje oko, uczeń siedzący na lewo od nauczycielki to klasowy prymus.





Dwuklasowa szkoła powszechna w Janowie rok 1931. W Polsce jest ponad 35 miejscowości o takiej nazwie.



Chłopcy z pierwszego rzędu w pozycji klęczącej. Pozycja ta była dość typowa dla pierwszego rzędu fotografowanych dla zdjęć robionych w okresie międzywojennym. Chłopcy trzymają w rękach czapki, które często należały do ubioru szkolnego.



Dziewczynki również z pierwszego rzędu.





Klasa VI z Królewskiej Huty. Nieznana szkoła i rok. Wiadomo jednak, że Królewska Huta to nazwa funkcjonująca w latach 1922-1934 i wtedy wykonano zdjęcie. W 1934 miasto przyjęło nazwę od przyłączonej wsi Chorzów.
Przypuszczam, że fotografię wykonano raczej bliżej roku 1934 niż 1922



Chłopcy trzymają jednakowo splecione ręce. Ciekawe czy to zbieg okoliczności, sugestia fotografa, czy poza oznaczająca jakąś pozycję w klasie ? :)
Jeden z chłopców nie ma na nodze buta i skarpety. Trudno mi uwierzyć patrząc jak są ubrani, że powodem mogłaby być bieda. Wydaje się raczej, że wystawienie gołej nogi to z jego strony żart. Biedę raczej wszyscy starają się na zdjęciach ukryć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Postaw mi kawę na buycoffee.to